۱۴۰۳/۰۲/۲۸
با هماهنگی دبیرخانه شورا برگزار شد:

آمادگی برای برگزاری یازدهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی کشور

جلسه هماهنگی و آمادگی برای برگزاری یازدهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی کشور با حضور نمایندگان سازمانها و ارگانهای دریایی کشور برگزار شد.
آمادگی برای برگزاری یازدهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی کشور

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا ، جلسه هماهنگی و آمادگی برای برگزاری یازدهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی کشور با حضور نمایندگان سازمانها و ارگانهای دریایی کشور برگزار شد.

در این جلسه که به دعوت دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی در ششم تیرماه در محل دبیرخانه برگزار گردید، نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان صنایع دریایی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان شیلات ایران، شرکت ایزوایکو، شرکت صدرا، شرکت اروندان، انجمن مهندسی دریایی ایران، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و صندوق توسعه صنایع دریایی حضور داشتند.

در ابتدای جلسه آقای جعفری، رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، ضمن خوش آمدگویی به حضار به ارائه آنچه در دهمین جلسه شورای عالی اتفاق افتاده بود، پرداخت. وی با توضیح مصوبات ابلاغ شده از سوی ریاست محترم جمهور بیان داشت که این مصوبات از خروجی بیش از 45 جلسه از کارگروههای متنوع تخصصی استخراج شده است و نظرات بخشها و ارگانهای عضو در آن لحاظ گردیده است. همچنین با توجه به دستور رئیس جمهور محترم که ریاست شورای عالی صنایع دریایی را نیز بر عهده دارند، تاریخ جلسه بعدی در مرداد ماه تعیین شده است و در بالاترین سطح برگزار می گردد.شایان ذکر است که تاکنون، هیچ کدام از جلسات شورای عالی به جز جلسه دهم، با حضور ریاست محترم جمهور برگزار نشده بود.

در ادامه آقای شیوا، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران، ضمن تشکر از برگزاری این جلسات و قدردانی از شخص رئیس جمهور به واسطه توجه ویژ به مباحث دریایی کشور، خواستار پیگیری مستمر اجرای این مصوبات گردید. وی با اشاره به دیدگاه مثبت رئیس جمهور، بر استفاده از فرصت تاریخی ایجاد شده تاکید کرد.

پس از آن آقای قاسمی، نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به نامشخص بودن رویه های سرمایه گذاری بخش خصوصی و متولی در بخشهای ساحلی کشور و تلاقی مسئولیتهای سازمان منابع طبیعی با سازمان بنادر و دریانوردی پرداخت و خواستار تسهیل در این حوزه گردید.

در ادامه آقای کریمی، معاون برنامه ریزی سازمان صنایع دریایی با اشاره به سطح بالای برگزاری جلسات شورای عالی، خواستار طبقه بندی مسائل دریایی و مطرح کردن مسائل با در نظر گرفتن جایگاه آن گردید. وی مسائل حوزه دریایی را در 6 حوزه کلی (حوزه دانشی، زیرساختها، فاینانس، استاندارد سازی، امنیت غذایی و آسیب شناسی دریایی) طبقه بندی نمود.

سخنران بعدی، نماینده شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در ادامه به تشریح فرصتهای موجود برای نوسازی ناوگان آن شرکت پرداخت و تسهیلات مالی مناسب را به عنوان عامل اصلی و تعیین کننده در صنعت دریایی کشور معرفی کرد. شادمان با اشاره به نیاز 2.4 میلیارد دلاری شرکت کشتیرانی به منابع مالی جهت تهیه شناور و همچنین با اشاره به ظرفیت خالی شرکتهای صدرا و ایزوایکو، خواستار برنامه ریزی جهت تامین منابع و ساخت داخل شناورهای مورد نیاز گردید.

در ادامه آقای محمودی، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی ضمن تشکر از برگزاری این جلسات، مهمترین دستاورد آن را وفاق و همدلی بین دستگاهها و ارگانهای دریایی معرفی نمود و از کلیه ارگانهای دریایی دعوت نمود تا برای بررسی کارشناسی و یافتن راه حل مناسب مسائل در حوزه های مالی به صندوق توسعه صنایع دریایی مراجعه نمایند. همچنین با اشاره به مصوبه 3 ، دهمین جلسه شورای عالی و توضیح اینکه تحقق برخی از مفاد آن نیازمند زمان است تصریح کرد که ابزارهای متعددی برای حل مسائل وجود دارد و صندوق آماده است تا از تمام توانمندیهای خود در چارچوب قانون و در جهت کمک به صنایع دریایی کشور استفاده نماید.

پس از آن آقای اسماعیلی، نماینده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به بحث نوسازی ظرفیتها و زیرساختهای کشور پرداخت. با توجه به قدیمی شدن و یا از کارافتادگی برخی از تجهیزات مرتبط با ساخت، پیشنهاد گردید که این مبحث در جلسه آینده شورا مطرح گردد. وی همچنین با تاکید بر نوآوری و آینده نگری در صنایع دریایی و بحثهای مرتبط به جایگزینی سوختهای فسیلی، حرکت به سوی آینده صنایع دریایی را اجتناب ناپذیر دانست.

در ادامه آقای میرشفیعی، نماینده شرکت صدرا ضمن بیان این مطلب که حیات شرکتهای سازنده به پروژه بستگی دارد، خواستار پیگیری و عملیاتی شدن طرح جایگزینی شناورهای استیجاری خدمات دهنده به سکوهای نفتی با شناورهای ساخت داخل شد. وی ضمن بیان پروژه محور بودن صدرا و همچنین سوابق صدرا در ساخت انواع شناور و سازه های فراساحلی، با اشاره به 130 هزار تن ظرفیت خالی در صدرا، آمادگی این مجموعه برای ساخت را اعلام نمود.

پس از آن، اقای کوکبی، نماینده انجمن مهندسی دریایی ایران، ضمن تقدیر از پیگیریهای شورای عالی صنایع دریایی به برنامه هفتم توسعه و زیربخش اقتصاد دریا محور پرداخت و بر لزوم پیگیری و اصلاح بخشهایی از آن از طریق فراکسیون دریامحور مجلس شورای اسلامی و نمایندگان دریایی تاکید نمود. وی همچنین خواستار مشخص شدن برنامه عملیاتی سازمانها و فعال شدن کمیته های تخصصی در این خصوص گردید. وی به آمادگی انجمن مهندسی دریایی ایران به عنوان یک انجمن تخصصی و مرتبط با کلیه بخشهای دریایی اعم از بخش خصوصی  و دولتی اشاره نمود و خواستار همکاری تنگاتنگ  انجمن با بخشهای مختلف دریایی گردید.

در ادامه آقای فتحی، معاون مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به عدم تناسب ساختار دریایی کشور با 5800 کیلومتر مرزآبی، به لزوم ایجاد ساختاری توانمند و یکپارچه اشاره نمود. وی با اشاره به فرصتهای استثنایی و زود گذر مانند توسعه کریدورهای شمال به جنوب و همچنین توسعه ناوگان در دریای خزر، با اشاره به ظرفیت 30 میلیون تنی در بنادر شمالی، نیاز به 170 فروند شناور در آبهای شمالی را برشمرد و به چالشهایی مانند کاهش تراز آب دریای خزر و لایروبی بنادر شمالی پرداخت. وی همچنین به لزوم هماهنگی و اصلاح احکام در برنامه هفتم توسعه و نقش پر رنگ ارگانهای دریایی در این حوزه اشاره نمود.

پس از آن، آقای دیوسالار، معاون توسعه شرکت ملی نفتکش با بیان نیاز به 60 فروند شناور در این شرکت با بودجه ای معادل 4.6 میلیارد دلار پرداخت و با اشاره به محدودیتهای تامین مالی و همچنین مشکلات شرکت ملی نفتکش در سفارش به کارخانجات داخلی و بحثهای حقوقی فیمابین، خواستار حل چالشهایی از این دست شد. در این میان مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران آمادگی سفارش ساخت 4 فروند کشتی آفراماکس به صدرا و ایزوایکو را اعلام نمود و تاکید کرد که شرکت ملی نفتکش آماده بستن قرارداد است.

در ادامه، آقای اعلامیر مدیر کل حوزه ریاست سازمان شیلات ایران ضمن تشکر از برگزاری جلسه و تلاشهای دبیرخانه شورای عالی در جهت حل چالشهای ارگانهای دریایی، به لزوم اتخاذ یک دیپلماسی فعال در این بخش تصریح کرد.وی همچنین به گنجانده شدن احکام جدید در رابطه با شیلات در برنامه هفتم توسعه اشاره نمود و بر لزوم احصا و واردات تکنولوژی پیشرفته در بخش شیلات تاکید کرد.

آقای رشیدی، مشاور ریاست دبیرخانه شورای عالی نیز ضمن تشکر از یکایک مدیران و مسئولین حوزه های دریایی برای حضور در این جلسه از همه ارگانها، نهادها و فعالین حوزه دریایی دعوت کرد تا در جلسات شورای عالی حضور داشته باشند و شورا را از آن خود بدانند. وی همچنین خدمات شورا را مختص یک بخش از جامعه دریایی ندانسته و تصریح کرد برای پربارتر برگزار کردن جلسات شورای عالی صنایع دریایی کشور و اخذ مصوبات کارآمد و رفع مشکلات در تمامی حوزه های دریایی در بالاترین سطح، لازم است همکاری و همیاری و مودت فیمابین کلیه بخشها وجود داشته باشد.

پس از آن آقای ضربی، مدیرعامل شرکت ایزوایکو با بیان اینکه ما همگی سرود را بلد هستیم اما با نت هماهنگ نیستیم، ضمن بیان ظرفیتهای ایزوایکو در بخشهای مختلف دریایی، به چالشهای پیش رو در زمینه منابع انسانی متخصص در این صنعت پرداخت و بر لزوم بازتعریف پروژه های فراساحلی و توسعه فازهای میدان پارس شمالی تاکید کرد.

در انتهای جلسه و با توجه به برگزاری جلسه یازدهم شورای عالی صنایع دریایی کشور در انتهای مرداد ماه سال جاری، مقرر شد تا کلیه دستگاهها پیشنهادات خود برای درج در مصوبات این جلسه را طی 2 هفته و به صورت مکتوب به دبیرخانه ارائه دهند و جلسه بعدی جهت جمع بندی نظرات در تاریخ 20/6/1402 برگزار گردد.

 

 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

آخرین اخبار
نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟