۱۴۰۳/۰۲/۱۳
از سوی پیشکسوت دریایی کشور مطرح شد؛

آکادمی سیراف مایه مباهات جامعه علمی و صنعتی دریایی کشور

دكتر ناصر فلاحی گفت: بخش خصوصی در زمینه آموزش بهتر عمل می کند. بنابراین آکادمی سیراف کار بزرگی انجام داده و مایه مباهات جامعه علمی و صنعتی کشور است.
آکادمی سیراف مایه مباهات جامعه علمی و صنعتی دریایی کشور

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گفتمان دریا، دكتر ناصر فلاحی، مديرعامل و رئيس هيئت مديره شرکت مهندسان مشاور اوج پژوهش صنعت، در حاشیه سومین نشست دفاعیه و ارائه پروژه های نهایی دانش پذیران دوره تخصصی DBA Maritime management آکادمی دریایی سیراف، گفت: سالها در شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم به عنوان یکی از اعضای ثابت و تایید کننده مواد درسی تمام رشته های مهندسی فعالیت کردم. در بخش آموزش به مدت 35سال در دانشگاه های شریف و پلی تکنیک افتخار تدریس داشتم و در سمت مدیر عامل شرکت مهندسان مشاور اوج پژوهش صنعت کارهای بزرگ دریایی کشور را انجام داده ایم.

وی درباره دیدگاه خود به عنوان یک پیشکسوت دریایی از مجموعه های مشابه آکادمی دریایی سیراف که در حال فعالیت آموزشی هستند افزود: اعتقاد دارم که اگر کشوری از توسعه نیافتگی بخواهد به کشوری توسعه یافته برسد، یک راه عمده در پیش دارد؛ آموزش کارکنان و جوانان و بعد هم ادامه این آموزش در رشته مهندسی کارساز و مولد.

دکتر فلاحی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در زمینه آموزش بهتر عمل کرده و آسیب های ناشی از آن را بهتر درک می کند. بنابراین آکادمی دریایی سیراف کار بزرگی در این زمینه انجام داده و مایه مباهات جامعه علمی و صنعتی دریایی کشور است که توانسته آموزش را همراه با کسب و کار را به جلو ببرد.

مديرعامل و رئيس هيئت مديره شرکت مهندسان مشاور اوج پژوهش در ادامه بیان نمود: ما پس از ده سال بعد از قطر وارد میدان گازی پارس جنوبی شدیم، آنها 10کیلومتر از خشکی با منطقه گنبدشمالی فاصله دارند. اما درعوض ما 150کیلومتر خطوط دریایی گاز کشیده ایم که باعث ایجاد اشتباهات راهبردی در زمینه استخراج و تعمیر و نگهداری و هزینه برای کشور شده است. بنابراین دانش آموختگان ما باید بیایند مسیر توسعه را با توسعه صنعت دریایی ادامه دهند و دولت را هدایت کنند و مشاوره بدهند که از مسیر درست سیاستگذاری حرکت کند.

وی افزود: با نگاهی به روند این صنعت می بینیم ابتدا چینی ها اولین کشتی های بزرگ نفتی را برای ایران ساختند و پیش از آن هم کره ای ها و ژاپنی ها برای ما شناور ساختند. بنابراین برای رسیدن به توسعه باید از راه صنعت دریایی عبور کنیم. برای اینکه ناچاریم که در طراحی، تامین کالا و در اجرا استانداردهای خاصی را تعریف بکنیم که در حال حاضر قابل استفاده نیست. چون اجازه دریافت رتبه بندی برای تردد کشتی های ما را نمی دهند.

دکتر فلاحی در حمایت از صنعت کشتی سازی داخلی، اظهار داشت: امروز شاهدیم که زیرساخت های ساخت کشتی در کشور فراهم شده و در حال رشد است؛ چون ساخت کشتی در خارج از کشور برای ما مقرون به صرفه نیست و ارزبری دارد. اگر شناور بسازیم، همزمان با آن کار، تکنولوژی، سرمایه، افتخار و امکان ایجاد می شود.

وی در مذمت اقتصاد دولتی گفت: یکی از اشکالات این است که صنعت ما برخلاف بخش خصوصی که رقابتی است به کلی دولتی و غیررقابتی است. بنابراین یکی از کارهای اساسی واقعا این است که دولت را کوچک کنیم و بخش خصوصی وارد تولید بشود تا روند ساخت تجهیزات دریایی، سرعت و شتاب بیشتری به خود بگیرد.

این پیشکسوت دریایی در پایان افزود: توسعه صنعت دریایی خود بخود باعث اعمال استانداردهایی می شود که کارکرد طولانی تجهیزات و محصولات را ضمانت می کند.

شایان ذکر است، خلال سومین نشست دفاعیه و ارائه پروژه های نهایی دانش پذیران دوره تخصصی DBA Maritime management آکادمی دریایی سیراف، از جناب آقای ناصر فلاحی و خسرو مشتری خواه به پاس نیم قرن تلاش در توسعه کسب و کار صنعت دریایی کشور تقدیر شد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟