۱۴۰۳/۰۲/۱۳
انتقاد تند مهندس سالاری از پیمانکاران و مدیران دولتی؛

به جای پروژه های عمرانی، به توسعه کسب و کارهای دریایی توجه کنید!

بزرگترین دشمن پروژه های عمرانی تک بعدی و مطالعه نشده در توسعه دریامحور به جای توسعه زنجیره ارزش، اینجانب هستم.
به جای پروژه های عمرانی، به توسعه کسب و کارهای دریایی توجه کنید!

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گفتمان دریا، مهندس محمد مهدی سالاری، رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور در مراسم سومین نشست دفاعیه و ارائه پروژه های نهایی دانش پذیران دوره تخصصی DBA Maritime management آکادمی دریایی سیراف، ضمن تمجید از دست اندرکاران آکادمی سیراف، به خصوص آقای دکتر حسن ضیایی(مدیر آکادمی سیراف) و تلاش های وی در پیگیری دغدغه های تخصصی صنعت گفت: این آکادمی کار بزرگی را انجام می دهد و استمرار و استقامت این کار قطعا تاثیرات بسیار بزرگی در کل زیست بوم دریایی کشور به یادگار خواهد گذاشت.

چالش کمبود نیروی انسانی در زیست بوم دریامحور

وی افزود: ما در کنار این مسیر و این جریان هستیم. کما اینکه گذشتگان ما بوده اند و حمایت کرده اند. ما در یک ماراتن بسر می بریم و همکاران زحمت کشیده اند و این پروسه را به مدیران بعدی دست به دست تحویل می دهند. لذا تا زمانی که هستیم، کنار این جریان خواهیم بود. همه بر مشکلات زیست بوم دریایی کشور واقف هستید. ما واقعا درحوزه نیروی انسانی با خطر جدی مواجه هستیم. درواقع جلسه ای نبوده که ما از موضوع سرمایه انسانی صحبت و تاکید نداشته باشیم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور در ادامه افزود: چالش فعلی در منابع انسانی حوزه دریایی دلایل مختلفی دارد. هم شرایط عمومی اقتصاد کلان و شرایط مدیریتی کشور باعث آن شده و هم شرایط عمومی زیست بوم دریا در دنیا، در آن موثر بوده است. در مجموع، معضل تامین منابع انسانی در حال حاضر موضوعی جدی برای کشور ماست. افت شدیدی که در زیست بوم دریایی ایجاد شده و تمام اینها دست به دست هم داده که الآن ما با این خطر جدی مواجهیم. اگر ما این موضوع را جدی نگیریم، دیگر جبران ناپذیر خواهد بود و به همین دلیل ما در کنار شما هستیم.

ضرورت توجه به زنجیره ارزش در توسعه دریامحور

وی بیان داشت: ما شاهد هستیم که بنا به دلایل مختلف علیرغم نیاز جدی کشور و مطرح شدن سیاست های توسعه دریامحور در عالی ترین سطح، لکن به مقوله صنعت دریایی به معنای عام و خاص آن متاسفانه کم توجهی می شود.

سالاری اظهارنمود: در معنای خاص می توان کم توجهی به مقوله در کشتی سازی و صنایع فراساحل اشاره و در معنای عام (مجموعه کسب و کارهای دریایی و زنجیره ارزش آن) اشاره کرد. برخلاف توجهاتی که بعد از سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری به مقوله دریا می شود، اما به کسب و کارهای دریایی و به زنجیره های ارزش دریایی متاسفانه به جز فعالان صنعت و شورای عالی صنایع دریایی جای دیگری توجه نمی کند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور با اشاره به چند اشتباه که در حال حاضر صورت می پذیرد، عنوان نمود: اولین اشتباه این است که میان اقتصاد دریامحور و حمل و نقل و لجستیک دریایی یک «این همانی» افراطی صورت می پذیرد در حالی که نسبت آنها عموم و خصوص است. در بحث حمل و نقل و لجستیک دریایی که وارد می شویم باز یک این همانی افراطی و اشتباه با توسعه بندری در حال شکل گیری است و دوباره در حوزه بندری هم که نگاه می کنیم یک این همانی اشتباه با کار توسعه زیرساختی از جنس توسعه عمرانی و ساخت بندر، جاده، ریل و ... درحال انجام است.

وی گفت: نتیجه، آن می شود که این فرصت بی نظیر درتاریخ کشورمان که در توجه به دریا و ظرفیت های آن اتفاق افتاده، باز در راه اندازی یکسری از پروژه های عمرانی(که 5تا15سال کشور ما را درگیر کند) خلاصه شود و در نتیجه فقط پیمانکاران و شرکت های مشاور از آن نفع ببرند، ولی در مجموع کشور از آن زیان ببیند.

اعلام جنگ رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی به طرح های تک بعدی عمرانی

سالاری خطاب به مسئولان و پیمانکارانی که با پافشاری صرف بر طرح های عمرانی باعث عقب ماندن روند صحیح و همه جانبه توسعه دریامحور هستند، هشدار داد: من در اینجا اعلام می کنم که بزرگترین دشمن پروژه های عمرانی تک بعدی و مطالعه نشده در توسعه دریامحور به جای پروژه هایی که زنجیره ارزش را توسعه بدهد اینجانب هستم! من اعلام جنگ به پیمانکاران، مشاوران و دستگاه هایی می کنم که بخواهند کشور را به سمت طرح های عمرانی بی حاصل و تلف کننده منابع کشور ببرند که حاصلی جز افزایش فهرست طرح های نیمه تمام ندارند. تاکنون خویشتنداری کرده بودم و سکوت کردم ولی امروز این زیان و این خطر به بهانه توسعه دریامحور و اقتصاد دریا، برای کشور جدی است.

وی خاطرنشان نمود: اگر می خواهیم در حوزه حمل و نقل فکر کنیم، ابتدا باید در فکر توسعه ناوگان خود باشیم تا از زیرساخت بندری و جاده ای و ریلی موجود حداکثر استفاده را ببریم. و اگر می خواهیم به توسعه دریامحور فکرکنیم، اول باید زنجیره های ارزش کسب و کارهای دریایی را ایجاد کنیم.

به عنوان نمونه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای توسعه ناوگان گردشگری تلاش های زیادی برای رفع مشکل سوخت انجام داده؛ ولی همکاری کافی با این وزارتخانه انجام نشده است! در عوض وقتی گفته می شود که در نقطه ای از کشور بندر و ریل ساخته شود، تمام ذینفعان آن صف می کشند!

توسعه دریامحور، فقط با ساخت بندر و راه آهن اتفاق نمی‌افتد

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور اذعان داشت: با وجود اینکه در بندرعباس ریل وجود دارد ما تاکنون از چنددرصد ظرفیت آن توانسته ایم استفاده کنیم؟ که اکنون فکر می کنیم اگر راه آهن چابهار به ثمر برسد دیگر کل ظرفیت کریدورها را از ایران عبور می دهیم؟!

وی تاکید کرد: ما با کدام پیمان تجاری و با همکاری کدام کشور موفق شده ایم که مثلا ده میلیون تن بار از مسیر ترانزیتی کشورمان عبور دهیم؟ کدام شرکت بزرگ ایرانی را با کدام شرکت بزرگ خارجی پیوند داده ایم؟ آیا اولویت ما تمرکز بر اینگونه پیمانهای تجاری میان کشورها با محوریت شرکتهای خصوصی برای حداکثر استفاده از زیرساخت فعلی است یا توسعه زیرساخت؟

سالاری به اشاره به موفقیت شرکت مپنا در سودآوری و رشد تجاری کشور افزود: الآن به غیر از مپنا و چند شرکت محدود دیگر فعال در حوزه بین المللی، قراردادهای و پروژه های بزرگ بین المللی نداریم. شرکت مپنا در سال گذشته سه میلیارد دلار صادرات خدمات مهندسی داشته است و با اتکا به این درآمد در سطح بین الملل توانسته بدهی های دولت به خودش را جبران کند و کارش را درکشور ادامه و انجام دهد.

وی گفت: ما چند شرکت مثل مپنا داریم؟! اقتصاد و توسعه دریامحور در کشور با توسعه بندر و راه آهن لزوما اتفاق نمی افتد؛ اما زمانی محقق می شود که 10 شرکت سودآور بزرگ بین المللی همانند مپنا در صنایع دریایی داشته باشیم!

توسعه دریامحور اینگونه اتفاق می افتد که از 50میلیارد دلار پروژه صنایع نفت و گاز فراساحل که در ده سال آینده فقط در پارس جنوبی خواهیم داشت، در یاردهای ایرانی کار ساخت آن انجام شود و تامین تجهیزات آن در شرکت های دانش بنیان ایرانی اتفاق بیفتد و حداکثر گردش مالی این 50 میلیارد دلار به جای واردات و خروج از کشور به اقتصاد ملی برگردد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟