۱۴۰۳/۰۲/۲۸
همکاری های بین المللی دریایی؛

ظرفیت بکر گلستان برای گسترش مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر

فعالان اقتصادی گلستان معتقدند فراهم‌آوردن امکانات و زیرساخت‌های مطلوب، باعث گسترش مبادلات تجاری از طریق دریای خزر می شود.
ظرفیت بکر گلستان برای گسترش مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، ایجاد سامانه اطلاعات برخط از موجودی لجستیک بنادر شمالی، استقرار و بهره‌گیری از کشتی «رورو» و کشتی «کانتینر بر» در بنادر امیرآباد، نوشهر و انزلی، ایجاد زیرساخت راه زمینی اینچه‌برون به «بندرترکمن‌باشی» ترکمنستان، تقویت زیرساخت جاده ارتباطی با بندر امیرآباد بهشهر، راه‌اندازی بندر خواجه نفس گمیشان و استقرار گمرک تخصصی در گلستان از جمله زیرساخت‌های استفاده هرچه بهتر از ظرفیت دریای خزر است.

در حاشیه دریای خزر پنج کشور جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و روسیه با جمعیت ۲۷۰ میلیون نفر وجود دارد که ۸۰ میلیون نفر آن در ایران سکنی دارند که بازارهای این کشورها، فرصت بسیار مغتنمی برای صادرات از طریق سواحل خزر به شمار می‌رود و باید از توجه ویژه دولت سیزدهم در حوزه تقویت دیپلماسی اقتصادی برای بهره‌گیری از این ظرفیت بکر در گسترش مبادلات تجاری استفاده بهتری صورت گیرد.

سفرهای منطقه‌ای ریس‌جمهور، میزبانی از همتایان در تهران، گفت‌وگوهای تلفنی، ایجاد مراکز تجاری و حمایت از هیات‌های اقتصادی و گسترش سفرهای فعالان اقتصادی کشور از جمله در استان های مرزی با کشورهای همسایه از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در راستای تقویت دیپلماسی اقتصادی است.

یک فعال اقتصادی اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی گرگان معتقد است: مشکل پایداری کم و گسترش اندک فعالیت تجاری در دریای خزر، نبود لجستیک برخط دریایی است.

محمد احمدی افزود: برای آن که تجار از ظرفیت حمل و نقل در دریای خزر به خوبی در حوزه صادرات و واردات با کشورهای ساحلی آن استفاده کنند، پیگیری و حل لجستیک برخط ضروری است چون فراهم کردن شرایط می‌تواند نقش ویژه و اثرگذار در حل دغدغه این قشر برای فعالیت وکاهش هزینه ایفا کند.

این فعال اقتصادی گلستان پیشنهاد کرد برای راه‌اندازی لجستیک برخط دریایی در سواحل استان‌های شمالی از تجربه کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان بهره گرفته شود.

وی همچنین خواستار فعالیت کشتی«رو رو» در بنادر امیرآباد و انزلی مازندران در جابجایی کالا با کشورهای حاشیه خزر به ویژه روسیه شد.

ظرفیت ایجاد بندر ساحلی در گلستان

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: این استان ظرفیت ایجاد و بهره‌برداری بندر ساحلی را برای رونق مبادلات تجاری در حوزه دریایی دارد ولی از وجود آن بی نصیب است.

سعید صفوی خواستار پیگیری و جذب سرمایه‌گذاری برای ایجاد بندر ساحلی در گلستان در راستای استفاده از ظرفیت بکر ساحل استان شد.

وی فراهم کردن شرایط بهتر در استفاده از تعرفه ترجیحی برای مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر، ایجاد سامانه برخط لجستیک دریایی در بنادر دریایی شمالی، اقدام موثر در حوزه روابط بین الملل برای پایین آوردن هزینه ترانزیت کالا با بهره‌گیری از خط ریلی موجود از چین به ایران و کشورهای اروپایی و تخصیص به موقع ارز توسط بانک مرکزی به تجار صادر کننده را از جمله مشکلات تجار برای فعالیت اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر برشمرد و خواستار پیگیری در حل آن‌ها شد.

ورود پررنگ دولت سیزدهم در تقویت دیپلماسی اقتصادی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز با اشاره به این که وجود دیپلماسی سیاسی خوب عامل بهبود دیپلماسی اقتصادی است، گفت: دولت سیزدهم در این زمینه خوب ورود کرده و نمونه بازر آن را می‌توان در تقویت دیپلماسی سیاسی با کشور ترکمنستان ملاحظه کرد که موجب باز شدن راه جدید در توسعه دیپلماسی اقتصادی در منطقه شده است.

امیر یوسفی افزود: در سفر اخیر هیاتی از استان گلستان متشکل از مسوولان و فعالان اقتصادی به کشور ترکمنستان، موفقیت دیپلماسی سیاسی دولت سیزدهم به خوبی لمس شد ولی نیاز بیشتر به سرمایه‌گذاری در این زمینه داریم.

وی همچنین خواستار همکاری بیش از گذشته سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در گسترش مبادلات تجاری با فعالان اقتصادی شد و گفت: بخشی از فضای سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران به ویژه حاشیه دریای خزر به معرفی ظرفیت‌های تجاری کشور اختصاص داده شود.

وی از همکاری دفتر نمایندگی امور خارجه در گرگان نیز برای رفع موانع تردد تجار اقتصادی با کشورهای همسایه به ویژه کشور ترکمنستان قدردانی کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز با اشاره به ظرفیت بکر ساحل خزر در این استان و همسایگی و دسترسی به کشورهای حاشیه دریای خزر خواستار ایجاد زیرساخت موردنیاز برای استفاده از آن در تقویت مبادلات تجاری گلستان شد.

علی‌محمد چوپانی خواستار پیگیری تسریع در راه‌اندازی طرح شیرین آب از دریای خزر در ساحل استان گلستان شد و گفت: بهره‌برداری از این طرح می‌تواند بخشی از آب شیرین استان‌های همجوار را تامین کند.

وی افزود: اتاق بازرگانی گرگان به عنوان بخش خصوصی آمادگی دارد که در اجرا و بهره‌برداری از طرح مزبور با واریز سهم ۳۰ درصدی خود مشارکت داشته باشد.

مدیرکل گمرکات گلستان نیز با قدردانی از دولت سیزدهم در تقویت دیپلماسی سیاسی با کشورهای همسایه و تقویت دیپلماسی اقتصادی برای گسترش مبادلات تجاری با کشورهای آسیای میانه و حاشیه دریای خزر گفت: باید وزارت امورخارجه بیشتر در این راستا تلاش داشته تا مشکلات فراروی تجار از جمله استان گلستان برطرف شود.

شهریار شهریاری افزود: باید از ظرفیتی که جمهوری اسلامی ایران برای گسترش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه دارد به خوبی استفاده کرد.

دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر هم گفت: جمهوری اسلامی ایران به این پهنه آبی نگاه اقتصادی داشته و برای استفاده از این فرصت و تقویت همکاری تجاری در آن از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.

علیرضا جهانگیری در نشست اخیر با جمعی از فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان اظهار کرد: برای دستیابی به اهداف نظام اقتصادی و تجاری دریای خزر، توجه به استفاده از ظرفیت این دریا برای گسترش همکاری باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: جمعیت پنج کشور ساکن حوزه دریای خزر افزون بر ۲۷۰ میلیون نفر است که تامین نیازهای اساسی جمعیت خزرنشینان با هدفگذاری برای فعالیت‌های اقتصادی از سوی ایران به ویژه تجار و بازرگانان سه استان ساحلی باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

افق بلندمدت برای گسترش مبادلات تجاری خزر

جهانگیری با اشاره به این که انجام سفرهای مسوولان و تجار برای توسعه فعالیت های اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر راهگشا بوده گفت: داشتن افق بلندمدت توسط بخش خصوصی برای تسخیر بازار کشورهای پیرامونی دریای خزر ضروری بوده و وطیفه دولت نیز تسهیل‌گری برای گسترش سرمایه‌گذاری اقتصادی در بهره‌گیری از این ظرفیت است.

دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر با اشاره به این که اقتصاد خوب برگرفته از روابط سیاسی خوب است، گفت: باید تلاش بیشتری داشته باشیم تا مسایل و مشکلات تجار برای سرمایه‌گذاری هرچه زودتر برطرف شود.

وی بر رفع محدودیت‌ها در توسعه زیرساخت‌های بنادر استان های شمالی از جمله گلستان برای تخلیه کالا تاکید کرد و افزود: این هدف باید به صورت جدی از سوی مسوولان دنبال شود.

وی از فعالان اقتصادی گلستان خواست پیشنهادات خود را برای برطرف شدن موانع اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر به دفتر نمایندگی وزارتخانه امور خارجه مستقر در گرگان ارایه دهند.

با این وجود، توجه دولت سیزدهم به تقویت دیپلماسی اقتصادی بین کشورهای حاشیه خزر به حدی است که میانه مهر ماه سال ۱۴۰۱ در دومین نشست مجمع اقتصادی خزر با حضور معان اول رییس جمهور به میزبانی روسیه و با حضور ایران، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان انجام شد، «محمد مخبر» پیشنهاد تشکیل «منطقه آزاد مشترک کشورهای ساحلی دریای خزر و ایجاد کریدور سبز ترانزیتی و گمرکی»، تدوین دستوالعمل خاص برای توسعه همکاری‌های پولی، بانکی و مالی با کشورهای ساحلی دریای خزر، تشکیل «کمیته همکاری حمل‌ونقل، ترانزیت، تعرفه و تجارت و گمرکی» به منظور یکسان‌سازی و هماهنگی تعرفه‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی و نیز ایجاد زمینه برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در کارهای زیربنایی مانند بنادر، کشتیرانی و خطوط راه آهن، تشکیل «کمیته همکاری نفت و گاز و فرآورده‌های نفتیِ کشورهای حاشیه دریای خزر»، تشکیل «کمیته‌ توسعه همکاری در زمینه‌های برق، آب و تجهیزات مربوطه میان کشورهای ساحلی دریای خزر»، ارتقای همکاری کشورهای حوزه دریای خزر در زمینه امنیت غذایی و تشکیل دبیرخانه ای برای اجلاس اقتصادی خزر را ارایه داد.

استان گلستان با جای دادن ۱۱۰ کیلومتر از سواحل خزر و وجود مزیت‌های کشاورزی، فعالیت گمرک اینچه برون در همسایگی ترکمنستان، قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال - جنوب، وجود فرودگاه بین المللی گرگان، فرودگاه قدس کلاله، جاذبه‌های طبیعی، گردشگری می‌تواند از شرایط فراهم شده توسط دولت سیزدهم درتقویت روابط تجاری با کشورهای حاشیه خزر در حوزه سرمایه‌گذاری برای مبادلات تجاری بیشتر بهره‌برداری کند.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

آخرین اخبار
نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟