۱۴۰۳/۰۲/۱۳
اخبار بین المللی دریایی؛

همکاری 6 کشور اروپایی در حفاظت از تاسیسات دریای شمال

۶ کشور اروپایی هم مرز با دریای شمال، با هدف حفاظت از زیرساخت‌های دریایی این پهنه آبی توافقی را به امضا رساندند.
همکاری 6 کشور اروپایی در حفاظت از تاسیسات دریای شمال

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، و به نقل از رویترز، انگلیس و دیگر کشورهای بزرگ اروپایی هم مرز با دریای شمال این توافق‌نامه را امضا کردند.

گفته می شود شش کشور حاضر در این توافقنامه شامل بلژیک، انگلیس، دانمارک، آلمان، نروژ و هلند بیانیه مشترکی را نیز به امضا رسانده اند تا بدین ترتیب اطلاعات لازم را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

در پی انفجارهای سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) در خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ که برای انتقال گاز از روسیه به آلمان از طریق دریای بالتیک ساخته شده بود و روسیه غرب را مقصر اصلی این خرابکاری اعلام کرد، تهدید علیه خطوط لوله زیر دریا به کانون توجهات امنیتی کشورهای اروپای غربی تبدیل شده است.

ائتلاف نظامی ناتو نیز در ماه مه ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲) گفته بود که روسیه ممکن است برای تنبیه کشورهای غربی به دلیل حمایت از اوکراین، کابل های زیردریایی را تخریب کند.

اندرو بووی وزیر انرژی‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر بریتانیا در همین زمینه تشریح کرد: دریای شمال همچون مرکز جاه طلبی های انرژی های تجدید پذیر اروپا است و در تقویت امنیت انرژی این قاره نقش دارد. بنابراین حفاظت از زیرساخت های انرژی آن در حال حاضر و در آینده بسیار مهم است.

وی افزود: تقویت روابط با همسایگان مهم اروپای شمالی‌ در این خصوص اهمیت فراوان دارد چون انعطاف پذیری این روابط را در برابر هرگونه تهدید تضمین می کند.

 

ترجمه: ایرنا

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟