۱۴۰۳/۰۲/۱۳
اخبار بین المللی دریایی؛

احداث پایگاه دریایی آمریکا در جنوبی ترین شهر کره زمین

رئیس‌جمهور آرژانتین از احداث پایگاه دریایی برای آمریکا در شهر Ushuaia که در پایین مدار 54 درجه زمین واقع شده خبر داد.
احداث پایگاه دریایی آمریکا در جنوبی ترین شهر کره زمین

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، خاویر میلی رئیس‌جمهوری آرژانتین، «پایان جهان» را برای اعلام یکی از کلیدی‌ترین تصمیم‌های استراتژیک دوره حضور خود در قدرت برگزید: در آغوش کشیدن آمریکا برای محدود کردن نفوذ چین در آرژانتین.

به گزارش روزنامه ال پائیس، رئیس‌جمهوری آرژانتین، پنج‌شنبه شب به دنبال تصمیمی لحظه آخری، فاصله سه هزار کیلومتری از بوئنوس آیرس تا شهر اوشوآیا را طی کرد تا نشان دهد آمریکا شریک کلیدی این کشور خواهد بود؛ وی با لورا ریچاردسون رئیس فرماندهی جنوبی ایالات متحده دیدار کرد که در سومین روز از سفر خود به آرژانتین از یک پایگاه دریایی در اوشوآیا در حال بازدید بود. میلی در مراسمی در این پایگاه نیروی دریایی، در حالی که لباس نظامی به تن داشت، گفت «غرب در خطر است» و آرژانتینی‌ها دارای «یک قرابت طبیعی» با آمریکا هستند.

اوشوآیا (Ushuaia) پایان قاره آمریکا در انتهای جنوبی آن و مرکز استان تیرا دل فوئگو است. همچنین تنها شهر آرژانتین است که در ضلع غربی رشته کوه آند واقع شده و از آنجا که تاسیس آن در ۱۲ اکتبر ۱۸۸۴ نقطه عطفی برای نشان دادن قلمرو و حاکمیت آرژانتین بود، منشا شکل‌گیری این شهر از ابتدا کاملا استراتژیک بوده است.

این رئیس‌جمهوری آزادیخواه در یک سخنرانی کوتاه در کنار ارتش آمریکا گفت: بهترین منبع برای دفاع از حاکمیت ما تقویت اتحاد استراتژیک ما با ایالات متحده و با همه کشورهایی است که اهداف آزادی را پذیرفته‌اند.

میلی سپس از ساخت یک پایگاه دریایی مشترک در این منطقه خبر داد و گفت: این یک مرکز لجستیکی بزرگ است که نزدیک‌ترین بندر به قطب جنوب را تشکیل می‌دهد و کشورهای ما را به دروازه ورود به قاره سفید تبدیل می‌کند.

مانوئل آدورنی سخنگوی ریاست جمهوری آرژانتین نیز در نشست خبری خود، دیدار میلی و ریچاردسون را «فوق العاده» توصیف و پیرامون پایگاه دریایی مشترک اعلامی از سوی رئیس‌جمهوری تصریح کرد که در حال حاضر، نمی‌تواند جزئیاتی در مورد این پیمان ارائه دهد اما این توافق بخشی از سیاست «ادغام با جهان غرب و جهان توسعه‌یافته» دولت میلی بوده و به منزله «پیشرفت برای تقویت حاکمیت در مقابل تهاجم کشتی‌های خارجی است که سال‌ها آزاد بودند».

ریچاردسون بارها نگرانی واشنگتن نسبت به نفوذ چین در آمریکای جنوبی را ابراز کرده است و مارک استنلی سفیر آمریکا در آرژانتین نیز دوشنبه گذشته در مصاحبه با روزنامه لا نسیون (La Nación) در مورد حضور چین در پاتاگونیا مدعی شد که نیروهای مسلح چین، به طور مخفیانه در این منطقه فعالیت دارند.

وی گفت: من از اینکه آرژانتین به نیروهای مسلح چین اجازه می‌دهد تا به طور مخفیانه در استان نئوئِکِن (Neuquén) عملیات کنند، تعجب می‌کنم.

طبق توافقنامه‌هایی که بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ امضا شد، چین یک پایگاه رصد فضایی ۲۰۰ هکتاری در استان نئوئِکِن دارد؛ جایی که اجازه انجام تحقیقات نظامی را ندارد.

گیرمو فرانکو وزیر کشور آرژانتین در واکنش به اظهارنظر سفیر آمریکا گفت: آن‌ها مشاهدات خاص سفیر هستند. دولت آرژانتین سپس از انجام «بازرسی‌های فنی» در پایگاه فضایی چین خبر داد.

میلی در سخنرانی خود نامی از چین نبرد، اما اظهار داشت: «دولت‌های زیادی در آرژانتین درباره حاکمیت صحبت کرده‌اند، اما هیچ کاری برای آن انجام نداده‌اند. آن‌ها هیچ کاری برای دفاع از مرزهای سرزمینی و آبی ما در برابر ورود قاچاق مواد مخدر انجام نداده‌اند؛ و هیچ کاری برای دفاع از تمامیت ارضی دریای آرژانتین ما که سال به سال مورد تهاجم کشتی‌های ماهیگیری غیرقانونی قرار گرفته و منابع ماهی آن را تخلیه می‌کنند، انجام نداده‌اند».

در واکنش به تصمیم میلی برای تقویت همکاری‌ها با آمریکا، آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری سابق آرژانتین، انتقادهای شدیدی علیه وی مطرح و رئیس دولت را به «نوکری تحقیرآمیز» در قبال ریچارسون و مقام‌های آمریکایی متهم کرد.

وی با انتشار پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: رئیس‌جمهوری آرژانتین که از گسترش‌ سرزمینی سخن می‌گوید، در لباس یک سرباز در کنار مقامی از ارتش ایالات متحده، ما را به عنوان یک ملت، مملو از شرم می‌کند. او یک سخنرانی غیرضروری انجام داده که بیانگر تسلیم آرژانتین در برابر یک کشور خارجی است.

این رئیس‌جمهوری سابق همچنین هشدار داد که خاویر میلِی با گفتن اینکه «آرژانتینی‌ها به ایالات متحده وابستگی دارند» کشورهای آمریکای لاتین را تحریک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: من می‌ترسم که رئیس‌جمهوری آرژانتین به پایان جنگ سرد یا شرایط ژئوپلتیکی که امروز در جهان مشاهده می‌شود، توجه نکرده باشد.

پابلو بلانکو سناتور آرژانتینی از منطقه جنوبی تیرا دل فوئگو نیز با رد رویکرد کشورش در قبال آمریکا گفت: تا زمانی که ایالات متحده به طور رسمی موقعیت ما را در مناقشه حاکمیتی (با انگلیس بر سر جزایر مالویناس) به رسمیت نشناسد و به عنوان یک عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، رویکرد بریتانیا در غیرنظامی کردن اقیانوس اطلس جنوبی را ترویج کند، امکان پیشروی در یک اتحاد در مسائل دفاعی و لجستیکی قطب جنوب وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟