۱۴۰۳/۰۲/۱۳

تحول در سودآوری شرکت بورسی حفاری شمال

مصاحبه برنامه اینترنتی بورسان با محمد رضا خورشیدی آزاد عضو هیئت مدیره شرکت حفاری شمال
تحول در سودآوری شرکت بورسی حفاری شمال

 صنعت حفاری، یکی از صنایع مهم و موثر در صنایع مرتبط با نفت است که قدمتی بالغ بر یک قرن در ایران دارد. در این مصاحبه تلاش شده است تا ابعاد مختلف و ظرفیتهای این صنعت به مخاطبان انتقال داده شود.

مصاحبه برنامه اینترنتی بورسان با محمد رضا خورشیدی آزاد عضو هیئت مدیره شرکت حفاری شمال:

با توجه به رکود ۴-۵ سال گذشته در صنعت حفاری کارشناسان ادعاهایی مبنی بر رونق دوباره و جنب و جوش در صنعت حفاری دارند ، آیا شما هم این موضوع را تایید می کنید؟

 پاسخ : صنعت حفاری یک صنعت بالادستی و مهم است ولی اطلاعات بسیار کمی از این صنعت در بازار وجود دارد.

 بله جنب‌وجوش در این حوزه بیشتر شده ولی به دلیل اینکه معمولاً ما به صورت تک کارفرمایی یعنی همکاری با شرکت ملی نفت و زیر مجموعه هایش فعالیت می کنیم خیلی سر و صدا و برون دادی نداریم . کسانی هم که در این حوزه فعالیت دارند با هم رقابت خوبی دارند ، اصلا اگر این صنعت به طور مداوم فعالیت نداشته باشد قطعاً در بحث تولید ، اکتشافات و استخراج دچار مشکل می شویم بنابراین مناقصات به طور مرتب در حال برگزاری است.

 ما هم قبول داریم بیشترین سرمایه را در بازار سرمایه داریم و از نیروی انسانی خوبی هم برخورداریم ، این شرکت ۳۵٪ از سهامش در بازار آزاد است و مردم حق دارند بدانند چه اتفاقی می افتد.

 

 نرخ های ایرانی چقدر به نرخ های جهانی وابسته است ؟ آیا تب و تاب کشورهای حاشیه خلیج فارس در حفاری تاثیری در بازار ایران داشته است؟

 

پاسخ : بله خداروشکر یکی از رونق های صنعت حفاری همین نرخ های روزانه در کل های خشکی و دریایی است که سابقاً شرکت ها را دچار مشکل می کرد ولی با وجود یک بازه زمانی این قیمت ها در حال به روز شدن هستند.

 یکسری قراردادهایی در سال های گذشته بسته شده، قیمت خرید و اجاره تجهیزات ارتباط مستقیم با قیمت نفت و گاز دارد نرخ این قراردادها هم در حال تعدیل شدن است.

 مخصوصاً که سندیکای صنعت حفاری شرکت حفاری شمال (رئیس سندیکا مدیر عامل شرکت حفاری شمال هم هست) در حال همکاری هستند که هر چه سریعتر قیمت ها تعدیل شوند.

 به طور مثال ما یک دکل خشکی ۲,۰۰۰ اسب بخاری را قیمتی بین ۶,۵۰۰ یورو در روز قرارداد می نوشتیم ، اما امروز توافقی که بین حفاری شمال و شرکت مپنا نور انجام شده با نرخ ۱۷,۵۰۰ یورو در روز در منطقه سرخس بابت تزریق گاز در مخازن و نگهداری در منطقه شوریجه می باشد که در کدال هم افشا شده این اولین قرارداد ما با قیمت های تعدیل شده است.

 در قرارداد های دریایی هم که تقریباً ۲ سال پیش مانع های بسیار پایین منعقد شد، شرکت حفاری شمال هم بیشترین قراردادها را داشته در حال پیگیری از شرکت ملی نفت و مذاکره در شورای عالی اقتصادی هستیم و آنها هم تعدیل قیمت ها را پذیرفته اند.

 در دریا هم ما نرخ ۴۳,۰۰۰ یورو در روز قرارداد می‌بستیم اما خوشبختانه در مناقصه ای جدید که ۱۰ روز پیش در شرکت فلات قاره برگزار شد ، شرکت حفاری شمال با قیمت ۷۵,۰۰۰ یورو برنده شد و خداروشکر داریم خودمان را قیمت های جهانی نزدیک می کنیم نهایتاً هم این مسیر قطعاً به جنب و جوش بیشتر این صنعت منجر خواهد شد

 

لطفا در رابطه با قرارداد مارون و گلخاری توضیح بدید و اینکه آیا این پروژه ها زیان ده هستند؟

 

این قرارداد جزو سخت ترین پروژه ها بین ۲۸ میادین در مناطق نفت خیز بود ، ما این نوید را به عزیزان درباره شرکت حفاری شمال که سهامی عام است می دهیم که تقریباً ۷-۸ ماه جلسات مجزا و ممتد برای تعدیل زمانی و قیمتی این قراردادها با شرکت ملی نفت برگزار شد و خوشبختانه تعدیل پذیرفته شد که بدون شک زیان ها هم جبران خواهد شد.

 قیمت هایی که در قرارداد گلخاری در انتهای سال ۹۹ دیده شده بود روزانه ۶,۵۰۰ یورو بود ولی خوشبختانه داریم این قیمت را به ۱۳,۵۰۰ یورو در روز می رسانیم و البته تعدیل زمانی هم به قرارداد اضافه میشود.

 لازم به ذکر است این امتیاز در قراردادها مربوط به همه شرکتهای میادین ۲۸ گانه است.

 

چه تضمینی وجود دارد قراردادهای آتی حفاری شمال به دردسر مطالبه وجوه قرارداد برخورد نکند؟ سهامداران اطمینان داشته باشند قراردادهایی که با قیمت نفت بالا بسته میشوند با افت قیمت نفت برنت با زیر قرارداد زدن از طرف کارفرما مواجه نشوند ؟

 

پاسخ : خوب فکر کنم منظور شما مطالبات مجموعه های پتروگوهر و پتروپارس است ، که حجم زیادی از مطالبات سنواتی دارد. اگر به دلایل بپردازیم در برهه ای مدیران شرکت کار را از روی اعتماد بدون قرارداد شروع کردند.

 اما مسئله پتروگوهر خدا را شکر با توافق در حال حل شدن است اگر مرحله آخر مذاکرات با پارس جنوبی هم انجام بشود افشاگری انجام می دهیم و مبلغ قابل توجه پرداختی ۵۰ میلیون یورو است.

 و با دوستان در پتروپارس متاسفانه در توافق ها به نتیجه نرسیدیم و کار را به کارشناسی رسمی ۵ نفره موکول کردیم که آن هم پیش بینی می کنیم تا سال آینده حل خواهد شد.

 

برنامه شرکت برای استفاده از ظرفیت الیما در دریای خزر چیست؟

 

پاسخ : به دلیل مسائل تحریم ای توضیحی سربسته را از من بپذیرید اگر طبق پیش بینی ها نتوانیم تا ۳ ماه آینده با طرف خارجی به نتیجه برسیم حتما این کار را شرکت ملی نفت شروع خواهیم کرد.

 

توضیحی درباره پروژه سحر یک و سحر دو بفرمایید؟

 

پاسخ : دکل سحر ۲ که تکلیفش مشخص شد در حال حاضر در مرحله متمم قرارداد است و وقتی قرارداد بسته شود تغییر لوکیشن داده و با همان نرخی که اعلام شد کار را شروع می کنیم ، در رابطه با سحر یک هم در حال بررسی هستیم که اگر بشود کار تعمیر در لوکیشن انجام بگیرد اما سخت ترین حالت این است ست که دکل را سه ماه روی داکت داشته باشیم.

 

تکلیف پروژه دکل های آب های کم عمق چه می شود؟

 

پاسخ : قرارداد هندیجان مربوط به آبهای کم عمق میشود که نیاز به دکل های خاصی دارد که بسیار کمیاب هستند و بحث تامین مالی از حیث اقتصادی توجیه دارد و ما هم تمایل به انجام داریم در حال حاضر روی تامین مالی پروژه کار می کنیم و با کارفرما برای افزایش قیمت مذاکره..

 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟